Thursday, August 11, 2011

الرجل


كلمه راجل مش مجرد كلمه ولا عضلات ..لأ دى معانى ومواقف ...الراجل الحقيقى اللى بجد ميبانش وقت الشده بس لأ كمان بيبان فى التعاملات اليوميه..فى حاجات بسيطه أو مواقف ممكن تعتبر عاديه بس من وجهة نظرى هى دى اللى بتبين الراجل الحقيقى من ال....بلاش نغلط خلينا نقول الراجل النص نص....وبصراحه المواقف اللى بقابلها فى حياتى كتير وللأسف بقت منتشره كظاهره مرضيه ومنها التالى:لما نكون راكبين مترو او اوتوبيس وتطلع ست كبيره فى السن او واحده حامل وتلاقى شباب زى الفل قاعدين ومتنحين  ومبيتحركوش...بصراحه انا دمى بيتحرق وبقوم وأقعد الست بس بديله حته دين بصه معناها( انت يابنى ادم ايه مفيش دم ولا بتستعبط ولا انت فعلا عبيط بالفطره) ولو انا مش قاعده وشوفت المنظر ده برضه مش بسكت باجى جنب اى حد شكله كويس كده واقوله او اقولها معلش اصل طنط تعبانه ممكن تقوملها فى ناس بتقوم بالادب وناس تانيه بتشتمنى او بتغلط فيا بس انا والله مش بزعل لان الاخلاق مش بتتباع دى حاجه كده بتتحس..وكمان لما  نبقى داخلين من باب والمكان يعدى شخص واحد وتلاقى الراجل داخل زى ولا مؤاخده ال......ولا بلاش نغلط( أسكت يالسانى....بطل تنقط حبر ياقلمى)وسايب الست وراه وعادى جدا .
........وكمان لما الراجل يبقى فى مكان ما وشايف واحده شايله حاجات تقيله وهتقع من طولها من كتر ما الحاجات تقيله وهو فى البلالا ولا كأن واحد صاحبه قدامه فى تمرين اثقال (ده شويه وهيقولها عاش يا وحش عاش) ولما تلاقى راجل طول بعرض يقعد فى البيت ويخلى مراته تنزل تشتغل وتصرف عليه ..انا مش متخيله ازاى بيقبلها على نفسه بصراحه....عارفين انا قولت ايه فى الشخصيات دى(عجبت من زمن كثرت نساؤه.. ولم يعد هناك رجالا.. ترى الرجل جالسا والمراه تسلك فى كل اتجاه مجالا.. يراها تحمل اثقالا ولا يحرك بالا..صدقت ياشافعى انه ليس عيب الزمان انه عيبنا دون احد سوانا) ولما قولت كده رجاله كتير زعلوا منى وياريت كده بس لا هجونى بالالفاظ  بس انا شايفه ان اللى انا بقوله صح مش غلط والحمد لله انا لا اخشى فى الحق لومه لائم علشان كده كتبت خاطره تانيه أرد بيها على كل حد غلط فيا بسبب المقوله الاولى(لن أندم على حرف خطه قلمى او شعر سطرته يدى،لن أحزن على نقد غيرى ولن انحنى أمام هجائهم لى ..لن أتوقف عن نسج حروفا ذهبيه تلمع بالقدوه المنسيه ..كلماتى ليست مثاليه لكن الحكمه مرئيه)

6 comments:

  1. فعلا هذا الكلام حقيقي ..


    بس اسالك سؤال قبل ما اقول تعليقي بسمات الرجولة
    هل سالتي نفسك عندما قرأوا هذا الكلام زعلوا منك وتهجموا بالالفاظ ليييييييييه ؟؟؟؟؟

    في مثل بيقول اللي علي رأسه بطحة بيحسس عليها

    ده كان الرد علي السؤال واعتقد مفهوم انا اقصد بردي علي السؤال بهذا المثل ايه.

    ليس كل ذكر رجل هذه المقولة كنت في محاضرة لفضيلة الشيخ محمد حسين يعقوب وسمعتها منه فعندما سمعتها ضحكت ولكن ظلت متعلقة في ذهني فتمعنت في معناها بعد ذلك وجدتها تطابق الحقيقة فعلا فالرجولة لها سمات
    الرجولة هي إنصاف المظلوم او نجدة لملهوف او عونا علي معروف او نصحا لمغلوب او مغرور الرجولة بذل وتضحية وصدق وامانة ونجدة وشهامة خلق حسن وكلم طيب وحركة دائية في مصالح الاخرين وجراه في الحق لا يخشي لومة لائم ولا يأبه بنتيجة موقف انها مع الحق مهما كان في ذلك خطر علي الحياه او فقدان لمال او جاه .. تلك هي سمات الرجولة .

    ReplyDelete
  2. عارف يا محمد انت بتقول كده ليه لا نك راجل بجد يابنى زيك زى فريد ورزق واحمد اسماعيل وبابا ومعتز كلكم رجاله بس بجد انا مش متخيله ازاى فى ناس كده انا بقيت احس انى نحس ومش بقابل غير الفرافير بتوع بيريل بس.

    ReplyDelete
  3. صوابعك مش زي بعضيها فكل شئ فيي الكويس وفيي الوحش
    زي ما في فرافير في رجالة بجد

    ReplyDelete
  4. أكيييييييييييييييييييد

    ReplyDelete
  5. جامده جدا يا ماهيناز وفعلا ده بيحصل للاسف

    ReplyDelete
  6. فعلا يا عمر للاسف بنشوف المواقف دى كتير والله انا بحزن منها

    ReplyDelete