Thursday, September 22, 2011

محبت ♥ 사랑 ♥ प्यार ♥ Amor ♥ Aşk♥ Love ♥ الحب

♥   بصراحه بقى دى أول مره أتكلم فى الحب والرومانسيه والحوارات دى...لإن الدنيا بالنسبالى ملاهى كبيره وانا مقضياها ضحك ولعب... صحيح جسمى بيكبر لكن عقلى لسه جواه الطفله الصغيره اللى بتحب الحاجات الحلوه والعرايس والدباديب...على فكره دى مش تفاهه لإن كل واحد فينا جواه جانب طفولى ( بس انا عندى زياده حبتين تلاته أربعه ) بالنسبه بقى لموضوع الحب ... أنا مش هفتى ولا هعمل نفسى أسامه منير أنا  هقول رأيي بمنتهى الصراحه وأكيد بحترم أى حد يعارض الرأى ده...بصوا بقى أنا شايفه أن الحب موجود فى كل حاجه فى حياتنا ومش هصدعكم بقى وأقول انواعه لإنكم كلكم عارفينها وحافظينها ( إنت ماما وإنت بابا وإنت أنور وجدى وحوارات الافلام العربى القديمه دى)  صحيح أنا ماليش تجارب  ولا حبيت قبل كده ( ولا عايزه بصراحه ..يقطع الحب وسنينه مش سايب حد فى حاله)  بس قدرت أكون رأى بسيط من تجارب المحيطين وإن مفهوم الحب بيختلف تماماً بالنسبه للأولاد عن البنات... مش هقول كل البنات رومانسيين وكل الاولاد مش بيعرفوا يعبروا عن مشاعرهم..لأ لإن فى بنات كتير جداً بتحب بعقلها مش بقلبها  وأولاد كتير جداً بيعرفوا يعبروا عن مشاعرهم ورومانسيين جداً ( مش لازم  يكون نحنوح ومسبسب علشان يبقى رومانسى لأ ممكن يكون رومانسى بطريقه فيها رجوله )   وكمان أنا فعلاً إتأكدت من إن الولد  قلبه يساع أكتر من بنت فى نفس الوقت ويكون  بيحبهم كلهم من قلبه ( اللهم لا إعتراض...ربنا خلقهم كده..هنعمل إيه يعنى يابنات.. ياغلابه يانى يا مكسورين الجناح )  أما البنت فمستحيل  تحب أكتر من حد هو يادوب ولد واحد بيملى  قلبها وحياتها واللى يقول لأ فى بنات بتحب أكتر من ولد فى نفس الوقت ..هرد وأقوله لأ دى بتمثل وبتحور مش بتحب بجد ... وطبعاً زى ما كتير منكم حَب  برضه كتير منكم فارق وساب حبيبه أو حبيبته... أيا كانت الظروف  ومين ساب التانى فمسأله النسيان دى كدبه كبيره لإن محدش أبداً بينسى حب قديم ..ممكن تلهيه الدنيا بس عمره مابينسى أبداً وخصوصاً اول حب... يوووووووه صدعتكم انا عارفه بس الموضوع  طويل وممكن أعمله أجزاء علشان متزهقوش منى...بس فى حاجه لازم أقولها للبنات وبالذات طالبات الجامعه...الاّ وهى إن الشباب بيزهقوا بسرعه فمتبقيش نكديه يا حلوه وتكرهيه فى اليوم اللى عرفك فيه وبطلى زن كتير ومتخنقيهوش  وكمان فى نفس الوقت أنا مش ضد إنكم تحبوا بعض بس انا ضد إنكم تعملوا حاجه غلط أو تخبوا على اهلكم ..إيه المشكله إنكم تعرفوا أهلكم أنكم بتحبوا بعض طالما مبتعملوش حاجه غلط ويكون بعد التخرج فى إرتباط رسمى وهيجمعكم بيت واحد فى يوم من الأيام.. كمان أنا ضد إنكم تقضوها خروجات وتنفضوا للمحاضرات وكمان مسأله مسك الايدين والحوارات الفاشله دى بعيداً عن كونه حرام ... دايما بيقولوا الولد مبيتجوزش بنت صاحبها وده فعلا صح بس بيتجوز اللى بيحبها واللى يستأمنها على بيته وعياله  فى غيابه ..وكمان بيقولوا  الجوهره  الغاليه بتكون غاليه فى عيون الناس علشان محدش بيقدر يلمسها لكن الزجاج رخيص لإن الكل بيلمسه  وعلشان كده بيتكسر بسهوله  وفى الأخر أحب أقول ( حبيب ٌ تمادى فى العناد  وزاد هجراً بترك البلاد وترك ناراً تاكل فى الفؤاد  فوصل خبرى لأخر ركن فى البلاد وذاع صيتى بين العباد بمحبوبٍ قتله الهوى وصار قلبهُ رماد) ♥

2 comments:

  1. بجد يا عمر؟؟؟؟؟ ربنا يخليك يااااااااااااااااارب دايما كده بترفع من معنوياتى...

    ReplyDelete