Tuesday, September 17, 2013

أحلام اليقظة


أوقات كتير أحلام اليقظة بتاخدنى لبعيد جدا ً ، لدرجة إنى بنعزل عن الواقع بكل تفاصيله وأدوب فى العالم اللى بتمنى إنى أعيش فيه . فى ناس بتسمي الحالة دى خيال واسع وناس تانية بتقول عليها أحلام يقظة ( وأنا من الناس دى ) وناس تالتة  بتقول عليه  ( جنان مع عدم إهمال الإشارة باليد عند الأذن ) . طيب إيه رأيكم أشارككم بشويه حاجات من اللى  بتحصل فى عالمى الخاص !!! وليكم إنتم فى النهاية الحكم على مسمى الحالة اللى أنا فيها دى .
نفسى أعيش فى بيت خشب قريب من البحر . البيت ده كل حيطانه رفوف فيها كتب . نفسى يكون عندى ترابيزة صغيرة عليها عدة الكيف ( القهوة  التركى يا جدعان مخكم ميحودش شمال ) سبرتايتى النحاس ، الكنكة والفنجان المقلوب  والكاس الكريستال، الشمعة و الكبريت . وأكيد مطحنة البن اليدوى الخشب . نفسى يبقى فى ركن ريحته حلوة  وفيه فونغراف نحاس وإسطوانات كتير ودايماً طالع منه صوت فيروز الصبح وصوت أم كلثوم بليل . نفسى البيت ده يبقى دايماً أبوابه مفتوحه للكل وريحته خبيز من عمايل إيديا ( الخبيز بيحسسنى بالسعادة ووجود الدقيق فى البيت بيحسسنى بالخير  والكرم ، صدقونى ريحة أى حاجة تعبت فى خبزها بتحسسنى بالسلام الداخلى ) .
نفسى أعمل شاى بالنعناع ( ممكن قهوة مفيش مانع ) وأروح أشربة الساعة 12 بليل على كوبرى أستانلى وانا بسمع فيروز ( بالذات فوق هاتيك الربى وكمان طلعلى البكى ) أغمض عينى وأسيب ودانى تستمتع بمزج صوت فيروز مع أمواج البحر .

نفسى أسهر فى الصحراء على راكية نار وعازف ربابة يحكيلى المواويل الشعبية بمزاج . نفسى أقعد مع ناس عواجيز وأسمعهم بيحكوا عن ذكرايتهم زى ما تكون حصلت إمبارح  ( على الرغم من إنهم ممكن يكونوا ناسيين أسامى أولادهم) . نفسى يبقى عندى يوم كل إسبوع مخصص للأطفال وبس . مش عايزة أتكلم مع اى حد عمره أكبر من أربع سنين فى اليوم ده . عايزة ألعب مع الأطفال ، أتفاعل مع حكايتهم البريئة ، أضحك على ضحكهم وأفرح بحبهم .

عارفين أنا لو قعدت أقولكم على اللى نفسى فيه ممكن يمضى عمرى من غير ما أحقق أى حاجه من اللى نفسى فيها ، وأظن كمان إنكم بدأتوا تصدعوا من الرغى بتاعى  . بس متنسوش أنا مستنية رأيكم فى الحالة اللى أنا فيها دى . ياترى ممكن تسموها إيه!!

2 comments:

  1. على فكرة ياماهيناز الكلام دا مش خيال لانه ممكن جدا يتحقق وعادى .......وعلى فكرة احلى بجد احلى حاجة الخيال واحلام اليقظة على الاقل اللى لانستطيع تحقيقه عمليا بنحققه فى احلامنا ....يبقى برضه اشبعنا رغبات احلامنا .........احلمى براحتك احلى حاجة الحلم.

    ReplyDelete
  2. كلام حضرتك رائع وبيحسسى بالأمل .. أنا متشكرة جداً على تعليق حضرتك يا فندم وشرف ليا إن حضرتك تقرأ كتاباتى البسيطة :)

    ReplyDelete