Friday, October 21, 2011

عانس بمزاجى


خلاص كده جابت آخرها واللقب لزق رسمى....موتوا خطيبى المستقبلى واللى كان آخر أمل ليا....قتلوا ذفتوتى ...آه يانى ياذوفه... يابخت الموت اللى أخدك منى علشان هتسليه بعبطك... كل آمالى إنهارت خلاص و خططى إنى أتجوز القذافى وأعمل فرحى فى خيمه فى ليبيا  وكمان مهرى اللى كان هيبقى نص أبيار البترول  اللى هناك ( والله شكل حقد ونق البنات هو اللى جابنى ورا، قعدوا يبصولى فى الجوازه لحد ما العريس فلسع  بالسلامه وياريته طفش لأ ده مات) وطبعاً بم إن مفيش رجاله فى مصر يبقى خلاص  قفلت من كل ناحيه  ( أقصد طبعاً مفيش رجاله بتتجوز اليومين دول أوعوا حد يفهمنى غلط ، أنا بتكلم من منطلق إن الناس فلست بعد الثوره وكده يعنى) ، تصدقوا بقى هفتقد ذوفه جدا  وخاصةً هبله بجد كان راجل مُسلى كده ودماغه فيها كتاكيت (محدش يقنعنى إنه كان عنده مخ ، مستحيل أصدق)  ده أنا لما كنت ببقى زعلانه أو مخنوقه بجيب الفيديو بتاع التوك توك والشمسيه وأتفرج عليه...ياااااااه كنت بنسى زعلى على طول ، كمان كان فى توافق رهيب بيننا ( كان فى بينا كيميا وفيزيا  وكل مواد علمى علوم وعلمى رياضه كمان، هييييه دنيا أيام لا يرجعها ربنا أيام ثانويه عاميه  دى ) عارفين أنا بقول فى توافق ليه لإن لو تفتكروا فى خُطبه الجرذان ومن أنتم وزنجا زنجا دار دار كان بيتكلم بسرعه وبياكل الحروف وكان نص الخُطبه كُحه وغرغره  كولكلش رهيب من العته على الهبل مع القليل من الهطل المتمركز فى المخيخ ( دا إذا كان عنده مخيخ أصلاَ) ، أنا كمان لما بتوتر بتكلم بسرعه كده  شوفتوا التوافق بقى ، أه نسيت أقولكم إن مامتى هى اللى قالتلى إنه مات . كنت قاعده كده فى أمان الله لا بيا ولا عليا  لقيتها بتقولى خطيبك مات واترملتى يا نحس من قبل ما تتجوزى هتفضلى طول عمرك كده قاعده فى أرابيزى ،بصراحه أنا مصدقتش قمت جرى فتحت على الأخبار لقيت فعلاً إنهم قتلوه ( يافرحه ماتمت  خدها الحُمار وغار)  بس فى حاجه واحده مصبرانى على موته ومديانى أمل إنه لسه أكيد فى حُكام عرب كتير  عندهم نفس العند والتمسك بالسلطه وداء العظمه والضمير الأستيك والايد المنشار اللى طالعه تنهب نازله تنهب والذمه السوسته اللى تساع سرقة بلاد مش بلد واحده ، بس السؤال اللى محيرنى بقى هل بعد ثورات الربيع العربى هتفضل النوعيه دى من الحُكام !!! وهل عدوى الثورات ممكن متوصلش لبعض الدول العربيه أو حتى لو وصلت ميكونش ليها تأثير فعّال فى التحول الديمقراطى  لإن حكام الدول دى مسنودين من الغرب  علشان مصالح متبادله  أو حتى فى علاقة نديه  مع السياسه الامريكيه  (وأكبر مثال سوريا اللى على رأس الدول المارقه فى القائمه الأمريكيه لكنها مش قادره تهوب ناحيتها اليومين دول لانها مسنوده من إيران وأمريكا مش عايزه مشاكل تانيه مع إيران  كفايه عليها حوار النووى اللى مصدعها ) بس فى الأخر انا بقول لو عنوستى هى اللى هتحل مشكله الحُكام المستبدين فى الوطن العربى كله مش ليبيا بس أنا مستعده أبقى عانس بمزاجى ( على أساس إنى لقيت وقلت لأ)  ويلا إن شا الله محد حوش.

2 comments: