Friday, July 1, 2011

هات حته

                                                                                      أنت ليه حتتك اكبر من حتتى؟؟؟؟؟؟ ماليش دعوه انا كمان عايز حته كبيره....هات حته من عندك !!!!!!!!!!!! بقولك يابنى هات  حته...ما أنت عندك كتير!!!!!!!!!!!!!!! هو دا حالنا على مر الزمان ..على طول بنتخانق ونشد مع بعض ....واللى بنتخانق عليه هو الوطن..الارض..الاصل..الجذور...كتير من الدول انفصلت واتقسمت على الرغم من كون تاريخها واحد..اصلها واحد..حضارتها واحده..وكان السبب فى اغلب الاحيان لعبه الاستعمار زى مثلا الهند لما بريطانيا سابتها وبطلت تستعمرها..تسيبها الست انجلترا حته واحده ازاى؟؟؟ لا عيب.. قسمتها للهند وباكستان ولعبت على جزئيه الاقليه المسلمه المتحدثه باللغه الارديه....وتسكت الست انجلترا على كده ؟؟؟؟؟؟لأ عيب...تروح مقسمه باكستان ..لباكستان وبنجلاديش...وعندك من الامثله دى كتير زى كوريا لما اتقسمت لكوريا الجنوبيه وكوريا الشماليه...والمانيا بعد الحرب العالميه التانيه لما فتتوها لشرقيه وغربيه وهى اصلا كانت بلد واحده هى والنمسا  وامريكا واللى عملته فى الاتحاد السوفيتى و لا جارتنا السودان اللى بقت شمال وجنوب وهى اصلا كانت حته مننا ...اه مصر والسودان كانت بلد واحده ايه متعرفوش؟؟؟؟؟؟؟ عمركم ماسمعتم لفظ ملك مصر والسودان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بس تفتكروا بعد الثورره وحوار الفتنه الطائفيه اللى مش داخل دماغى ده ممكن مصر تتقسم وتبقى الخريطه الجديده ان المسيحيين فى الشمال والمسلمين فى الجنوب والنص منطقه نزاع؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ والله انا شايفه ان احنا لسه موصلناش لمرحله الفتنه الطائفيه زى ما  ماما امريكا بتقول.....ده ماما امريكا دى أم العنصريه والتمييز العرقى..وقال ايه جايه تعلمنا حقوق الانسان والديمقراطيه...ياشيخه روحى اللعبى بعيد ده الفراعنه كتبوا على حيطان مقابرهم وصايا بكيفيه مراعاه الزوج لزوجته والابن لأمه ومعامله  الجار لجاره ولا كتاب الموتى اللى مليان روحانيات فى قمه الروعه.......بس على الرغم من كل ده لو فضلنا نتخانق ونقول هات حته...صدقونى مش هنتقسم احنا هنتفتت...كفايه بقى كل واحد يفكر ويقول انا ثم انا.

18 comments:

  1. والله العملية تتطلب نظرية مبعدية للمستقبل ونتصرف علي اساس هذه النظرة

    ReplyDelete
  2. وماهى نظريتك المبعديه يافندم؟؟؟؟؟؟ ياريت تطرحها للنقاش فى البلوجر المتواضع بتاعى....

    ReplyDelete
  3. المقالة دى اكبر من بتعدى هاتى حتة

    ReplyDelete
  4. ههههههههههههههههههههههههههههه............اتفضلها كلها يا محمد..ومبروك على الاكونت.

    ReplyDelete
  5. جاااااااااااااااامددة ومش عارفة هنفضل نتخانق كده لحد امتى والخناقات دى هتودينا لحد فين

    ReplyDelete
  6. ربنا يسترها يا هبه..الايام اللى جايه احلى بس لو بطلنا شد وجذب

    ReplyDelete
  7. يعني المسألة محتاجة شوية توقعات ودراسة لردود افعال الشرائح المختلفة من الشعب تجاه القرارات اللي ممكن تتاخد في المستقبل ويا ريت كل واحد ياخد حقه

    ReplyDelete
  8. اتمنى بجد.....بس كل واحد عايز حته اكبر من التورته وكله طماع.الناس نسيت العدل.او احنا كبشر صعب نعدل فى امور كتير

    ReplyDelete
  9. كلنا بنيجي علي جق بعض انا عندي اقتراح ممكن نجيب كل حاجة جديدة شعب ,حكام , كل حاجة وادي دقني ان اتغير اي حاجة

    ReplyDelete
  10. احنا نجيب شعب جديد احسن ونريح يابنى

    ReplyDelete
  11. nice work , el bent el soghayara el kanet bt**** ba2et 3andaha blogger:D

    ReplyDelete
  12. thnx yagamil ...enta lesa 3aref ...ana 3ndy blogger mn zaman :) wb3den mt3mly follow b2a rbna y5lyk :)

    ReplyDelete
  13. الموضوع رائع بس مصر والسودان كانوا دولتين ومحمد علي ضمها لمصر وانفصلت عن مصر بعد ثورة يوليو واللي طلب الانفصال السودانين

    ReplyDelete
  14. ايا كان.انا بحب السودانيين جدا جدا جدا..هما ناس طيبين والوحده معاهم تشرف اى حد...........انا كنت علمى اعذرنى يا عمر معلش

    ReplyDelete
  15. كلام رائع بس في سؤال
    لماذا اي مشاجرة بين المسلمين والمسيحين نقول عليها فتنه طائفية ؟؟؟

    ReplyDelete
  16. انا قولت مش فتنه .انا ضد اى حد بيقول انها فتنه...الفتنه حاجه وحشه جدا والحمد لله احنا لسه موصلناش للمرحله دى

    ReplyDelete
  17. انا بتكلم علي الواقع حاليا وخصوصا بعد الثورة

    ReplyDelete
  18. Oh thnx alot sir .That was great words ..I'm very sorry I just saw your post right now,but sure I'd like to follow your blog.and I wish you all the best.

    ReplyDelete