Monday, December 28, 2015

رحلة إلى الطبيب

 يحكى انه فى منطقة عشوائية مليئة بالتكاتك تقع عيادة دكتور مصطفى ( زى ما بيقولوا فى الأفلام  القديمة طبيب العائلة) ولإن فى العادة طبيب أى عائلة بيكون باطنة وإحنا عيلة مختلفة فطبيب العائلة بتاعتنا تخصصة أسنان .
الشارع اللى فيه العيادة حرفياً معفن، ومدخل العمارة لفظياً على قد حالة وتعبان وبيكح تراب .. لكن بمجرد حضراتكم ما تدخلوا العيادة بتحسوا بنقلة حضارية، عيادة فى منتهى الرقة .. طرارز تقليدى قديم بعض الشىء ولكنه لا يخلو من ذوق راقى ومفارش شيك .. الدكتور معلق ورقة تعليمات فى غرفة الإستراحة فيها التالى :
·         برجاء الحجز مسبقاً
·         برجاء عدم إصطحاب الأطفال فى الداخل إلا فى حالة الكشف
·         برجاء الوصول قبل ميعاد الكشف ب 15 دقيقة
·         برجاء غلق الموبايل داخل حجرة الكشف
·         فى حالة إلغاء الحجز برجاء الإبلاغ قبلها ب 24 ساعة وإلا سيتم دفع غرامة مالية ( وربنا كاتب كده مش بألف)

لما بييجى الدور على حضراتكم الدكتور بنفسه بيفتح الباب بإبتسامة عريضة بيستقبل حضراتكم.. دكتور مصطفى بقى دارس نفسية المرضى اللى بيروحوله .. هو عارف ان ناس كتير عندهم فوبيا من دكاترة الأسنان فبيشغل موسيقى كلاسيكية هادية وطبعا مقولكوش على حسوكة وشياكة وأناقة غرفة الكشف يعنى ..
 
الحوار بدأ كالتالى :
د/ مصطفى : إزيك يا ماهى يا حبيبتى أخبارك ايه؟
أنا: الحمد لله يا دكتور تمام
د/ مصطفى: ها بقى ضرس عقل تانى؟؟
أنا: لا يا دكتور خلاص ربنا تاب علينا وإتجننا رسمى والضرس فقد الامل وبطل يوجعنى
د/مصطفى: طيب إيه اللى بيوجعك؟
أنا: والله يادكتور هو أنا حاسه ان فى حاجه غلط  فى المغارة  اللى جوه ، إيه هى بالظبط مش عارفه.
د/مصطفى طلع ملفى اللى عنده وقراه وبعدها بدأ الكشف
أول ما الراجل فتح بوقى ، تنح شويه وبعدين سأل  إنتى أخر مره غسلتى سنانك إمتى يا ماهى ؟
أنا : والله العظيم غسلاها قبل ما أجيلك على طول
د/مصطفى: لا أخر مره قبلها ؟ هو إنت عايزه تجيلى كمان من غير ما تغسليهم( نظرة إشمئزاز على وشه)
أنا:  مش متذكرة بص أنا جايبة فرشاة Oral –B  غاليه جدا ومعجون Sensodyne-Gel  خطير
د/مصطفى مقاطعا:  دى مش إجابة يا ماهى ، يعنى نقدر نقول آخر مره غسلتيها من 4 سنين لما زورتينى أخر مره وإحنا بنحشى  ضروسك؟
أنا: لا لا مش للدرجة دى يا دكتور بغسلهم بس على فترات متقطعة
د/مصطفى : واضح إنك كييفة قهوة  افتحى بوقك تانى كده
عقلى الباطن: والله وإتقفشتى يا لوزة والدكتور عرف إنك مدمنة كفايين
بعد الكشف الراجل بمنتهى الأدب وضحلى ان عندى جير متراكم ولا منجم جير فى المقطم وإن هو هيتفضل مشكوراً ويجيب معول ويكسر الجير اللى جوه ولا المسجون فى أشغال شاقه مؤبده ( بيقول جير وهو متأفف جداً، حسسنى بإنى عندى وباء إيخيه ) ...

والله دكاتره السنان ليهم الجنة، وخصوصا اللى شغاليين فى مصر او بيفتحوا ابقاق مصريين بياكلوا محشى وكشرى وفول وحلويات وحاجة أخر عك بصراحة ..

أبوس راسكم إغسلوا أسنانكم ومتنسوش وإنتوا بتغسلوها تفكرونى أغسل أسنانى أنا كمان 

No comments:

Post a Comment