Sunday, December 20, 2015

طنطات الأفراح

ليه مش كل البنات بتحب تروح تحضر الأفراح ؟
ترابيزه 1
طنط حشريه: مش هنفرح بيكى بقى يا نهى ؟؟ إنتى عديتى التلاتين، عنستى يابنتى، ما تقومى ترقصى شويه يمكن ربنا يرزقك بعريس ولا حاجه؟
نهى: إبتسامه بلهاء ( وفى مخها، إسكتى ياست إنتى لحسن اتغابى عليكى، ده رزق بتاع ربنا، ورقص إيه ده كمان ؟ عيب على سنك).
ترابيزه 2
طنط فضوليه: ياه يا حنان، تخنتى جداً يابنتى لازم تخسى، متقفلى بوقك شويه يابنتى ..وشك دور، كده محدش هيرضى يتجوزك.
حنان: إبتسامه خرقاء ( وفى مخها، هو إنتى بتأكلينى من فلوسك؟ وبعدين دى جينات ماليش إيد فيها) .
ترابيزه 3
طنط نكديه: إيه ده يا سناء، مش ممكن يابنتى مالك معضمه كده ليه، الفستان واسع جدا عليكى وكمان ذوقه بلدى، كده أم العريس اللى انا مكلماها عليكى وحاضره الفرح النهارده مش هترضى نرتب مقابلة النادى.
سناء: إبتسامه صفراء ( وفى مخها، إلى الجحيم إنتى والعريس وام العريس، أنا لما بتوتر مبقدرش أكل وبخس، ربنا واحده العالم بالإكتئاب اللى انا فيه، مش ناقصاكم).
ترابيزه 4
طنط مفتريه: لأ لأ لأ لأ يا حبيبة مش هينفع كده يا قلبى، وشك مليان حبوب، إيه ده ما تحطى شويه ماكياج يدارو القرف ده ، على إبن طنط فوزية أنا كلمته عليكى لما يشوفك هيقول إيه بس ؟
حبيبة: إبتسامة حمقاء ( وفى مخها ،أنا أعملك إنتى وعلى باشا بتاعك إيه ياعنى؟ ربنا خلقنى بشرتى دهنية وبعدين هو من إمتى تقييم البنت بيكون على أساس شكلها، هو أنا بقره بتقيموها بالشكل؟)
الأفراح بيكون فيها فى العاده من 20 إلى 50 ترابيزه ،وعلى الاقل فى 10 طنط من انواع الطنطات اللى فوق متوزعين على الترابيزات وكل مهمتهم تحويل حياة البنات لجحيم وربط سعادتهم بجوازة صالونات مرتاحه مبنية فى العاده على شكل البنت فقط دون التطرق لأى حاجه متعلقه بالتدين والمستوى الفكرى والثقافى...
لو جنان إنك مستحميش لأى حد إنه يقرر شكل حياتك، إتجننى.. لو جنان إنك متديش لأى حد فرصة إنه يحبطك، إتجننى .. كمان لو جنان إنك متعمليش فرح علشان مقتنعه إنه مجرد فشخره كدابه وهرى مالوش لازمه،  أرجوكى إتجننى...

No comments:

Post a Comment